30 minuter om dagen – hur svårt kan det va?

– Hur många av er ser sig själv som en tränande person?
Min arm åker tvärsäkert upp i luften.
– Då äter ni också förmodligen 5% mer än ni behöver.

Ridå.

Du vet, den där känslan av att känna sig så himla duktig och så bli avslöjad med byxorna nere vid fotknölarna.

Det är föreläsning med Lovisa Sandström, känd som Lofsan för dem som hänger med i bloggvärlden eller ser på Nyhetsmorgon på TV4 där hon medverkar som träningsexpert. Det gör inte jag, så för mig var det en helt ny och mycket trevlig bekantskap. Jag gillar ju ärliga människor, framför allt om de vill väl.

Lovisa Sandström levererar den ena sanningen efter den andra - på ett bra sätt

Lovisa Sandström levererar den ena sanningen efter den andra – på ett bra sätt

En procent av svenska folket rör på sig 30 minuter om dagen. En procent! Jag tillhör dem – om jag får räkna ihop veckans minuter och dela dem med sju, men det gills inte. Det ska vara rörelse varje dag och gärna i form av en promenad.

– Eftersom den som tränar på gymmet tenderar att vara desto mer stilla resten av dagen, förklarar Lofsan.

Ridå igen. Finns det något skönare än att goa ner sig i en skön fåtölj vetandes att man gjort ett bra pass under dagen…?

Svenskarna tror sig vara ett folk i rörelse, men är faktiskt bäst i EU på att – sitta. Om jag uppfattade det hela rätt, så är veckans 168 timmar för vår del fördelade på så sätt att vi sover i 49 timmar och sitter i 116 timmar, på våra arbetsplatser, framför teven, i bilen och så vidare. Det ger tre timmar i veckan att träna på. Och sitter man sådär mycket då är risken att man dör för tidigt, betydligt större än om man rör sig. Ynka 30 minuter om dagen.

Hur svårt kan det va!?

Mål är bra, jag gillar mål, visst har jag pratat om det förut? 😛 Här till exempel och här och här.
Jag är en projektmänniska, älskar att sätta mål. Det bästa som finns är typ minska 20 kilo på 15 veckor. Ge mig bara ett gäng soppor – jag fixar det lätt!

Jag har gjort det flera gånger…

– Sätt flera sorters mål, tipsar Lofsan, så är chansen större att du når ett av dem.
Aha! Smart! Alltså, inte bara ett genomförbart mål som att promenera 30 minuter om dagen, utan gärna kopplat till ett känslomål: jag ska träna för att klara mer och orka vara gladare. Eller ett konsekvensmål som att gå ner 20 kilo.

Vi har ju hört det förut, flera gånger. Ändå är det så inspirerande att bli påmind och också väldigt befriande att någon säger att promenader i vanliga kläder är vägen till en bättre hälsa. Jag gillar att gå på olika pass på gymmet också, men det triggar mest igång mitt: titta, vad jag är duktig! För att må bra på riktigt, så är det på med bra skor och gå i naturen alldeles runt knuten här hemma. Inte hippt, inte ballt, bara jäkligt skönt!

Sakta känner jag att omställningen i mitt huvud börjar fungera. Jag blir inte lika stressad längre vid tanken på att jag inte kommer att vara framme vid mitt mål om tio veckor utan kanske först om ett år. Ställer jag bara tillräckligt många mål, så vore det väl sjutton om jag inte når åtminstone ett av dem. 😉

 

 

image  56 av 100

Kategorier: Kost och motion och Motivation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

17 − tolv =