Kvalitet eller kvantitet?

tangenterVad vill jag ha? Kvantitet eller kvalitet? Det är egentligen inte svårt att svara på. Kvalitet, så klart!

Det är klart att jag vill ha kött av bra, svensk kvalitet från djur som fötts upp i enlighet med det svenska djuromsorgsprogrammet. Mycket hellre en liten bit kött från en svensk gris än ett rejält stycke från en dansk, eller ännu värre tysk gris fullproppad med antibiotika.

Klart jag vill ha kvalitet framför kvantitet.

Fast det sägs ju inte stämma när det gäller samvaro med barn. Kvantitet betyder mest, eftersom barnet inte nödvändigtvis bryr sig om vad vi gör tillsammans bara vi är tillsammans. Tid tilllsammans, det är det som betyder något. Ju mer desto bättre.

Så, ja, kvantitet kanske ändå är bättre än kvalitet?

Antalet tummar upp på Facebook är alltså mer värt än vem som gör tummen upp?
Eller är vad jag skriver om viktigare än hur ofta jag skriver?

Många tankar är det i huvudet. Anledningen är webbinaret jag deltog i eftermiddags. En föreläsning på nätet med Lena Nordin Andersson på Nordinspire om att blogga med framgång. Superbra – och nyttigt! Det handlade bland annat om att blogga om det som är viktigt för mig som bloggare och inte bara jaga framgång i antal kommentarer och delningar.

När man har något man vill berätta om, är det ju inte nödvändigtvis antalet åhörare som är viktigast, utan vem det är som lyssnar. Då tänker jag på alla fantastiska dokumentärfilmare. De som arbetar så hårt för att få fram en berättelse inom ett ofta väldigt smalt område. Och inte kommer deras filmer upp på vita duken, inte, utom möjligen som en parentes på en filmfestival. Men gör de filmen riktigt bra så får den genomslag – trots att de inte vävde in budskapet i en häftig story.

Och jag tänker på alla författare som skriver riktigt bra och välskrivna böcker, som kanske inte hittar ut till den breda massan, men som blir lästa av människor som har vett att uppskatta det som står där.

Så, jag börjar trots allt inte att blogga om smink och mode med förhoppning om att få tusentals trogna följare och komma med i något flashigt tv-program. 😉
Utan jag fortsätter att ta vara på den här fantastiska möjligheten att få skriva om saker som ligger mig varmt om hjärtat: kommunikation, jämställdhet och en och annan reflektion över livet. Och gör ett fåfängt försök att kombinera kvalitet och kvantitet – i och med att jag antagit utmaningen att publicera ett blogginlägg om dagen i 100 dagar.

Att du väljer att läsa det jag skriver, det värmer oerhört! Tack!

blogg100-logotype   9 av 100

 

Kategorier: Kommunikation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tjugo − elva =